Rowans

Jongens 15 tot 18 jaar
GroepVrijdagavond 20:00 - 22:00 uur
Uniform
Donkerrode Scoutfit blouse met geruite das (type: MacLeod)

De groep

Rowans mogen zelf in twee- of drietallen het programma bedenken en voorbereiden. Zo leren ze omgaan met budget en leiding geven aan groepsgenoten. Elke Rowan wil natuurlijk wel het programma van de vorige week overtreffen. Zo worden er de ene vrijdag raketflessen de lucht ingeschoten en de week erna wordt er getest wat je absoluut níet in een magnetron moet opwarmen.

Andere favoriete activiteiten zijn vuur stoken, spijker meppen, BBQ-en op 101 manieren, filmmarathons, de consumententest en zwemmen. Door het jaar heen wordt er getraind voor de “Loden-bal-trofee”. Dit om je naam als Rowan te vereeuwigen tijdens het zomerkamp waar gestreden wordt om deze trofee.

Rowans hebben geen leiding meer, maar begeleiding die advies geeft en motiveert als dat nodig is. Zo leren ze om te gaan met verantwoordelijkheden, ontwikkelen ze zich en worden ze zelfstandig. Ze doen vaardigheden op en ontwikkelen zich continu.

De jongens stippelen de route uit voor een hike

Weekenden

De Rowans hebben elk jaar één of twee keer weekend. Soms blijven ze in de blokhut van Scouting Asten, maar meestal wordt een andere scoutingblokhut in Nederland of België bezocht. Deze dagen staan in het teken van bijvoorbeeld vissen, raften, survivallen, bowlen, karten, het bezoeken van grotten en paintballcentra.

Eens in de paar jaar is het 'vader & zoon' weekend, waar de Rowans het dus niet alleen moeten uithouden met hun leiding, maar ook met de eigen papa’s. Toch blijkt dit altijd een gouden combinatie en willen de mannen op zondag liever nog lang niet naar huis.

Zomerkamp

De eerste week van de basisschoolvakantie is de week van het zomerkamp. Dan gaan we met alle speltakken van Scouting  Asten een week lang op kamp. Tijdens deze week lopen de Rowans drie dagen een hike. Zelfstandig moeten de rowans een route afleggen die op verschillende manieren aangegeven wordt, meestal aan de hand van coördinaten, een kompas of een GPS apparaat. Naast de vele kilometers die afgelegd worden en de loodzware rugzakken moeten de Rowans ook nog opdrachten uitvoeren. Naast de hike zijn de rowans actief bezig in deze week, een vol programma.

Wil je een keer meedoen?

Neem dan contact op via onderstaand contactformulier.