Kabouters

Groep
Vrijdag 18:30 - 20:30 uur
Uniform
Groene Scoutfit blouse met geruite das (type: MacLeod)

Groepdraaien op vrijdagavond

Het groepdraaien van de Kabouters speelt zich af in het land Bambilië. De Kabouters doen veel verschillende activiteiten. Ze spelen bijvoorbeeld spannende bosspelletjes, zoals levend stratego, buskruit en omgekeerd verstoppertje, oefenen met het bakken van onder andere appelflappen en pizza’s en doen veel creatieve programma's. Denk hierbij aan het knutselen van verjaardagskalenders, cadeautjes voor vader- en moederdag en ook schilderen doen ze graag. Dit alles doen ze zowel binnen, als buiten. De groep bestaat uit ongeveer 20-30 meiden.

Het is dus een ideale plek om nieuwe vriendinnen te maken. Er ontstaan niet alleen vriendschappen tussen verschillende leeftijden, maar ook tussen meiden van verschillende scholen. Dit wordt gestimuleerd door af en toe spellen te spelen in volkjes. Dit zijn groepjes die de volkeren van het land Bambilië voorstellen. Zij kiezen een eigen dorp en krijgen van de leiding een kleur toegewezen.

Weekenden en zomerkamp

Ook gaan de Kabouters één keer per jaar op kamp naar een andere blokhut samen met de andere speltakken van Scouting Asten. Dit is altijd in de eerste week van de basisschoolvakantie. Naast het zomerkamp gaan de Kabouters twee keer per jaar op weekend. Eén keer gezellig met de eigen groep en één keer samen met de Welpen (de jongensgroep van deze leeftijd). Deze kampen en weekenden houden we altijd binnen een thema. Voorbeelden hiervan zijn: sprookjes, reis rond de wereld, glow, stripverhalen en nog veel meer. Wat voor activiteiten doen de Kabouters dan op een kamp of weekend? Deze tijd zit vol met speurtochten, avondspellen in het bos, zelf lunch/avondeten klaarmaken, wat vrije tijd en niet te vergeten ’s avonds een gezellig kampvuur. Tijdens het glow-weekend kregen de Kabouters blauw vuur en gingen ze zelfs bowlen.

Insigneprogramma

Je kunt de Kabouters makkelijk herkennen want zij dragen allemaal een groene blouse. Hierbij wordt ook een das gedragen. De blouse kan door de jaren heen gevuld worden met insignes. Bij de Kabouters wordt hier aandacht aan besteed door af en toe een insigneprogramma te volgen.

De Kabouters nemen dan een aantal keren deel aan dit insigneprogramma en verdienen zo een insigne voor op hun blouse. Denk hierbij aan het leren koken, beginnend vuur stoken of kennis maken met verschillende culturen. En we doen nog meer leerzame dingen. Een aantal jaren geleden hebben ze een rondleiding gehad in de vlindertuin en laatst kwam er een mevrouw langs met een reptielenworkshop. Ook ­zulke activiteiten vinden de Kabouters supergaaf.

Meekijken?

Lijkt het je nou leuk om een keer te komen kijken bij de Kabouters? Je bent van harte welkom. De Kabouters draaien elke vrijdagavond groep van 18:30 - 20:30 uur op de blokhut in Asten. Laat het even weten in onderstaand contactformulier.